Att inreda för försäljning

Som jag var inne på tidigare på en av sidorna här så handlar homestaging om att inreda och skapa rum som gör den aktuella bostaden vacker för att användas som ett försäljningsargument. Det är då inte lika viktigt att lära känna familjen i fråga eftersom det inte är de som det handlar om, de ska flytta därifrån och därför behöver man istället se till vad de olika rummen berättar för historia.

Här är det då viktigt att tänka på ett antal saker, för man har inte jätteofta mängder att arbeta utifrån. Det jag gör först är att bedöma rummen, vad de säger till mig, vad de har för syfte och hur man ska umgås i dem, eller kanske vara privat. Man måste tänka på vinklar och vrår och samtidigt spendera minst en hel dag där för att förstå hur ljuset faller in i rummet och hur det i så fall skapar skuggor och mörka partier som behövs undvikas.

Sen måste man tänka på utsikt. Vad är det man ser när man tittar ut och hur ser det ut om man kollar från olika vinklar i rummet? Här kommer då syftet med att positionera in ytterligare, det gäller att hitta en position i rummet som gör det möjligt att det används på ett bra sätt, samtidigt som ljuset och utsikten måste samspela. Dessutom har man inte ofta möjligheten att måla om eller tapetsera, och det gör att man får arbeta utifrån det man har och låta väggarna också få berätta om rummet och vad som ska hända i det. Allt detta för att eventuella köpare ska se att rummet är väldigt användbart till dess tänkta syfte.

Updated: 4 oktober, 2013 — 11:53

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

IMAA © 2013 Frontier Theme